Biciclete

Cum să treci peste șinele de tramvai cu bicicleta (video)

De mult mă gândeam să încep să mă filmez cum pedalez prin oraș și să fac mici “tutoriale”.

Eu mă dau deja de peste șase ani cu bicicleta prin oraș și n-am avut “instructor”. Am învățat din mers de ce să mă feresc, unde să mă așez pe bandă, unde să încetinesc și unde să accelerez. N-am avut parte, până acum, de niciun incident major. Dar niciodată nu zic niciodată, căci de multe ori, mai ales în traficul din București, poți fi călcat de un șofer care nu te vede … fără ca tu, biciclist, să ai cea mai mică vină.

Șoferii din Capitală nu sunt prea obișnuiți cu bicicliștii. Uneori suntem “invizibili” pentru ei. În fine, acum, în 2015, este de cel puțin 100 de ori mai bine decât era prin 2009… când chiar era horror.

Recent m-a întrebat cineva cum să faci să treci peste șinele de tramvai cu bicicleta. Așa că m-am filmat făcând fix asta… în stilul meu.

Mai toți bicicliștii din București pe care-i cunosc au avut o relație cu șina de tramvai și au căzut MĂCAR O DATĂ. Îmi amintesc perfect când am învățat-o pe prietena mea să pedaleze că la vreo săptămână s-a făcut una cu asfaltul din cauza unei șine de tramvai. Era un moment pe care puteam să-l prevăd. E o lecție pe care majoritatea o învățăm așa, lovind asfaltul.

Există două reguli foarte simple când treci cu bicicleta peste șina de tramvai:

1. Încetinește.

2. Fă un unghi cât mai mare între roată și șină.

Aș zice că unghiul trebuie să fie de minim 30 de grade. Ideal ar fi unul de 90 de grade – adică să treci perpendicular – astfel nu ai nicio șansă să cazi…

Iar dacă este ud pe jos sau plouă, bine ar fi să faci un unghi și mai mare și viteza de trece peste șină să fie minimă, căci sunt șanse foarte-foarte mari să aluneci.

Uite aici filmarea pe care am făcut-o cu un GoPro Hero 2 stricat (care oprește filmarea când are chef) și o lavalieră cu fir … (e super complicat să faci astfel de filmări, jur!)

Dacă cineva are alte idei de astfel de videouri, le aștept în comentarii. Aș mai face astfel de mini-tutoriale. :)

Dă mai departe dacă ți-a plăcut și abonează-te prin e-mail dacă vrei să fii la curent cu tot ce scriu pe viitor:

S-ar putea să te intereseze

22 comentarii

diana
    17/09/2015 at 21:40

te rog te rog te rog fa un tutorial pentru saritul bordurilor!! de cand ma chinui… atatea cazaturi… singurul motiv pentru care folosesc un mtb si nu o cursiera…

17/09/2015 at 21:47

Diana, nu-mi dau seama dacă glumești sau nu. Sper totuși că nu.

Faza este că dacă folosești bicicleta “Corect”, adică pe carosabil, nu prea ai de ce să fii pusă în situația în care trebuie să urci o bordură…

Într-adevăr, mai urc borduri, dar asta doar din dorința de a depăși coloana de trafic pe care n-o pot depăși pe carosabil.

Deci, poți să-mi explici tu cum ajungi să fii pusă într-o situație cu o bordură?

Oricum, sunt sigur că-i o problemă pe care o au mulți. Ajută-mă cu răspunsul ca să știu cum abordez problema. :) Merci!

diana
        18/09/2015 at 22:27

Raspunsul evident (de care mi se pare ca ti-e teama) e ca merg pe trotuar. As vrea sa mai capat experienta pana ma aventurez pe carosabil, dar de cand am observat ca banalul sarit al bordurilor nu imi iese, am prins frica ca poate nu sunt asa de buna pe cat credeam.

Ioan
          18/09/2015 at 23:24

Hei Diana scuze ca intervin dar am un sfat si un exemplu de dat. Sfatul meu e sa incerci sa mergi pe strada fiindca asa o sa capeti experienta si nu, nu o sa mori te asigur.De 3 ani merg prin oras cu o bicicleta sa zicem cursiera care a ajuns singlespeed numai pe strada numai printre masini.Nu am avut nici un accident(sper sa nu am niciodata).Ai MTB prin oras? Perfect! Un MTB are viteze.Regleaza-l ca sa schimbe perfect si foloseste-l ca si cum conduci o masina.Cand pleci de pe loc pleaca cu viteza mica si schimba proportional cu pedalatul.Exemplul perfect e prietena mea.Ea merges exclusiv pe trotuar si de mira de ce rotile se strambau obosea repede si mergea prea incet.Usor am convins-o sa mergem amandoi pe strada.Eu stateam in spatele ei usor spre stanga ca soferii sa nu treaca aproape de ea.De atunci mai merge pe trotuar doar cand asculta muzica.Asa ca iesi pe strada la inceput cu cineva care sa iti tina spatele si sa te scape de frica de inceput.Inainte de toate cauta pe internet sau la un service cum sa iti setezi ghidonul și șaua pentru inaltimea ta si umfla rotile la presiunea recomandata(te ajuta enorm).Cand totusi ai de sarit borduri sau gropi urca-te in pedale, prinde bine ghidonul, indoaie coatele(te apleci cu pieptul spre ghidom) si smucesti in sus ghidonul.Mult succes :D

• diana
            18/09/2015 at 23:51

Multumesc de raspuns :D . Franele, saua, vitezele, ghidonul sunt on point. De roti nu sunt 100% sigura. Stiu de chestia cu schimbatul vitezelor; eu nu ascult niciodata muzica ca-s paranoica :)) desi as vrea . Trageam de ghidon in sus dar ce ma facea sa cad era momentul cand urca roata din spate, ca nu reuseam sa o trag dupa mine si se misca, ma dezechilibra. Dar asta era inainte sa pot sa merg fara maini, poate cu plusul de echilibru reusesc. Am mers din necesitate spre liceu pe Buzesti/Berzei si era sa-mi iau portiera.

Florin
    17/09/2015 at 21:56

Buna treaba. Trebuie avut grija insa si la roata din spate. Adica, daca tu revii foarte repede dupa de ai trecut cu roata din fata peste sina, roata din spate o sa intre tot paralel / in unghi f mic cu sina si exista posibilitatea sa se “agate” si sa te dezechilibreze, mai ales daca e ud pe jos. Ideal, daca iti permite traficul, tragi de ghidon, faci unghiul mare, treci cu *ambele* roti de sina si abia apoi revii. Dar in intersectiile aglomerate nu prea iti poti permite sa faci asta intotdeauna.

17/09/2015 at 21:58

De acord, merci de completare – este foarte bună. Trebuie să nu uităm niciodată de roata din spate… care poate să se agațe dacă (Deși șansele sunt mai mic) dacă unghiul este foarte mic.

Merci, Florin!

Bogdan
    17/09/2015 at 22:38

Suuper tare tutorialul :) Looking forward for more of this!

Răzvan Bogză
    17/09/2015 at 22:57

eu am o problema cu gaurile de pe sinele de tramvai sunt unele atât de denivelate ca iti e imposibil sa le ocolești. aici nu prea ai ce face. un exemplu ar fi cand iesi din mantuleasa pe Călărași sau la intersectia cu Traian.

la sine ma refeream ca sunt denivelate, de obicei în intersecțiile mari.

Fery Fülöp
    17/09/2015 at 22:58

Foarte frumos tutorialul si eu merg de foarte mult timp in traficul din bucuresti,dar mai este o metoda in momentul cand vezi ca ai ajuns la sina tragi foarte putin de ghidon in sus si treci din forta vitezei pe care o ai, nu conteaza foarte mult unghiul la ghidon doar sa treci cu roata din fata de linie pentru ca apoi cea din spate vine dupa directia de mers care ai ales-o ::)

Si mergi asa tus tus ca un iepurasi peste orice sina

Bogdan Munteanu
    17/09/2015 at 23:32

Numai anul asta am cazut de 2 ori pe sina de tramvai, insa de fiecare data ploua torential smile emoticon Am avut viteza super mica, unghiul a fost cam de 30 de grade, insa roata de pe fata pur si simplu a alunecat pe sina de tramvai ca pe patinoar. Deci, in conditii de ploaie, recomand abordarea unui unghi cat mai aproapiat de 90 de grade.

Cristian Gheorghe Loredana Nicolescu
    17/09/2015 at 23:32

este o buna lectia pentru multi! am luat si eu o cazatura acum cativa ani..am stat si am gandito de ce am cazut si da.. asa este ,este vb de viteza si unghi! buna lectie! keep doing!

Vlad Grigore
    17/09/2015 at 23:33

haha. chiar ca fiecare biciclist care o singura data macar… Tin minte ca am cazut prin 2006 o singura data de mi-a ramas bicicleta blocata in sine in picioare si eu eram pe jos iar taximetristul din spate radea de mine :))

Cati Sandru
    17/09/2015 at 23:35

buna idee cu tutorialul! mai zi, mai zi! eu tot de 6 ani pedalez prin Bucuresti, tehnica expusa am invatat-o singura de nevoie dupa ce, pedaland pe Vasile Lascar era sa dau cu fundu’-n balta sub care se afla o sina de tramvai, pe o ploaie torentiala. M-a salvat bicla, dragutza de ea, cu rotile ei late, m-a ajutat sa ma redresez, asa ca am scapat fara cazatura (mai veneau si masini din spate!). Si m-am invatat minte, de atunci procedez ca tine!:)::) Deci metoda e buna!

Valentin Baboiu
    18/09/2015 at 00:24

La fel si cu urcatul bordurilor (cui permite bicla) din lateral. Unghi cat mai mare, ca altfel faci slide

Marius
    18/09/2015 at 00:39

Tot ceea ce ai spus e corect.
    Ca o completare, din experienta proprie pe 2 roti: ca sa faci trecerea mai usoara si mai sigura, cand te pregatesti sa inclini ghidonul, chiar cand sa treci peste sina, te apleci putin in lateral, inainte sa schimbi efectiv “banda”; practic, ajungi cu partea de sus a corpului pe partea cealalta a sinei, apoi “tragi” bicicleta la loc sub tine, peste sina de tramvai. La un unghi, intradevar, cat mai spre 30*.

18/09/2015 at 00:44

Cam ca cu motocicleta :D

Glumesc, așa este… Merci de completare.

Simona
    18/09/2015 at 09:38

Felicitari pentru munca la tutorial.
    As vrea sa specific doar, ca matematic vorbind nu e corect un unghi cat mai mare, ci un unghi cat mai apropiat de 90 de grade. E acelasi tip de greseala ca aceea ‘s-a intors cu 360 de grade’ :)))

Felicitari pentru entuziasm!

18/09/2015 at 12:08

Merci, Simona… Adevărul este că n-am fost prieten bun cu matematica. Voi ține minte pe viitor. Merci! :)

razvanick
    18/09/2015 at 11:30

salut Ariel,
    m-am dat peste cap tocmai din cauza unei sine, unghi mic de trecere, ce as aduce ca si completare, este cum sa te pregatesti de impact. ATENTIE nu se da drumul la ghidon, nu se pune mana pe jos, se strange chidonul si se incearca o rostogolire, aici pe ce reuseste fiecare, umar, spate… de vazut acest clip super util zic eu:
    Iar pe ploaie, recomand sa tai la 90 de grade si viteza mica sau sa te dai jos sa treci ca un pieton pe zebra:)

P.S. Dupa cazatura am o mica frica, si cam evit sinele:) nu trec decat perpendicular peste ele, in rest aleg rutele fara sine, prin parucri pe trotuarele largi, sau pe stradute putin cirulate;)
    Acum si cu Oprescu la puscarie, sansele sa vedem curand pist eprin tot orasul sunt 0.

18/09/2015 at 12:09

Am citit comentariul tău cu plăcere, până am ajuns la partea cu Oprescu. Nu o înțeleg. :)

Eduard
    17/09/2016 at 19:27

La 40km/h pe o sosea ingusta unde sina de tramvai ocupa jumatate din strada, pe mijloc si unde sunt doua sensuri active si ai o masina in spate si altele care vin din sens opus, saritul peste sina pare proba olimpica. Prima oara cand am incercat sa fac asta m-am taray vreo 5 metri pe toate partile pana m-am oprit din inertie si a oprit si ala cu masina din spatele meu care mai ca ma prindea sub masina. Bineinteles ca pana m-am ridicat eu si mi-am revenit din soc, soferul se uita linistit in stanga pe geam la niste copaci si astepta cu cotul pe geam si degetul in ureche sa-i eliberez eu drumul si sa-mi indrept ghidonul. #lovebucharesttraffic