Blog in vlog si vicevercea

Doi se bat, al treilea câștigă. – Trei Idei (ep. 17)

Doi se bat, al treilea câștigă. - Trei Idei (ep. 17)

(dacă citești asta prin e-mail, înseamnă că nu vezi videoul. vei găsi videoul aici. sau poți citit mai jos tot ce zic în video, cuvânt cu cuvânt.)

Trei Idei e locul în care-ți prezint trei idei din cărțile pe care le citesc sub formă video, dar și în scris aici, pe blog. E un fel de altfel de recenzie. Deci, iată, trei idei din “From Zero To One” de Peter Thiel (pe care o găsești la prietenii de la Okian.ro)

Prima idee

Să spunem că te gândești să începi o afacere curând, căci nu mai suporți să ai șefi. Dar întrebarea este: ce afacere? Căci nu vrei să cumperi chinezării și să le vinzi la suprapreț cum fac alții…

Ei bine, o afacere poate fi bazată pe progres orizontal sau pe progres vertical. Dacă nici până la vârsta asta nu știi care-i orizontala și care-i verticala, gândește-te la orizont.

Progresul orizontal este ușor de imaginat. El se bazează pe copierea unui produs sau serviciu ce deja există. Cu niște modificări, cu un ambalaj special, un preț puțin mai mic … ai produsul tău! Gândeste-te la Coca Cola și Pepsi, la KFC și McDonald’s, la Mikey Hash și Ray William Johnson… sau, în general, la China.

Progresul vertical, însă, se referă la crearea unui produs nou, a unui obiect sau serviciu ce încă nu există.

Progresul orizontal se traduce prin globalizare. Progresul vertical se traduce prin inovație și tehnologizare.

Pentru a avea o afacere de succes pe termen lung ar fi bine să urmezi axa verticală, desigur. Nu mă înțelege greșit: sigur că trebuie să produci și să vinzi și cantitativ. Dar fă în așa fel încât cantitatea să fie cerută de către clienți datorită calității … și nu lăsa calitatatea să se ducă de râpă din cauza cantității.

De fapt, asta-i diferența dintre hârtia igienică roz de 50 de bani, care te zgârie la fund, “șmirghelul”, hârtia pe care eu n-am înțeles-o niciodată… și hârtia de la Zewa Deluxe care miroase a piersici și e mai fină ca fundul unui bebeluș.

A doua idee

De ce ne comparăm, noi oamenii, între noi? De ce suntem competitivi?

Ei bine, suntem competitivi pentru că asta facem vreme de cel puțin 12 ani la școală… Trebuie să fii bun. Cel mai bun. Cu cele mai bune note. Cine are note mai bune ca tine este tocilar!

Marx și Shakespeare au două perspective diferite despre competivitate și conflict. Marx crede că oamenii sunt în conflict atunci când sunt diferiți. Cu cât diferențele dintre ei sunt mai mari, cu atât și conflictul e mai mare. Shakespeare crede că, de fapt, toate conflictele au loc între oameni sau entități ce se seamănă între ele.

Ca în Romeo și Julieta, conflictul are loc între două familii asemănătoare. Google și Microsoft sunt două companii mari. Foarte mari. Asemănător de mari. Ai spune că n-ar avea nimic de împărțit: Microsoft face sisteme de operare, iar Google este un serviciu de căutări pe internet. Nu?

Ei bine, nu. Microsoft a lansat Bing (dacă n-ai auzit de Bing, e un alt motor de căutare pe internet). Google a lansat Chrome. Apoi a lansat Google Docs ca să nu mai instalezi prostia de Micromoft Office…

Și uite așa, în ianuarie 2013, Apple a avut un capital de piață în valoare de 500 de miliarde de dolari. În timp ce Google și Microsoft, împreună, au capitalizat doar 467 de miliarde de dolari.

Cu doar 3 ani înainte, în 2010, atât Google cât și Microsoft erau mult peste Apple. P-asta o știai de la grădiniță: Doi se bat, al treilea câștigă. Nu-ți irosi energia și banii pe competiție, ci pe inovație. Verticală, nu orizontală, clar?

A treia idee

Ted Kaczynski, un terorist nebun al anilor 70-80, a împărțit țelurile pe care le pot avea oamenii în 3 mari categorii:

1. Țeluri ce pot fi atinse cu efort minim.
2. Țeluri ce pot fi atinse cu efort serios.
3. Țeluri ce nu pot fi atinse, indiferent de efort.

Deci: ușor, greu sau imposibil.

Kaczynski considera că oamenii moderni sunt deprimați pentru că nu mai există “probleme” dificile ce necesită rezolvare. Și ceea ce a rămas de făcut este fie prea ușor, fie imposibil – iar asta nu sporește eficiența umană.

În secolul 18 erau multe de făcut. Numai geografic vorbind, erau multe locuri noi de descoperit. Astăzi, însă, informația este la un Google (sau Bing?) distanță. Resursele sunt în Mega Image la doi pași de casă, nu în pădure.

Părinții nu se așteaptă ca copiii lor sa devină exploratori sau pirați sau sultani. Ci adesea doar niște simpli angajați ce-și pot permite o vacanță de două ori pe an.

Dar parcă am spus la început că Kaczynski era un nebun, nu?

Este, într-adevăr, maxim de comod să ai acces la internet și la Mega Image. Ce te-ar putea motiva să faci ceva revoluționar când la tine acasă este așa călduț?

Dar adevărul este că mai sunt multe de făcut pe lumea asta… în știință, în medicină, în tehnologie, în orice.

Elon Musk colonizează Marte și în paralel reinventează autoturismul electric și rezolvă problema energiei solare. Lucrurile astea toate, pe care le face Elon acum, păreau imposibile.

Dar și-n afaceri, ca-n viață, ceea ce pare imposibil este imposibil pentru că tu crezi că-i imposibil.

Folosește-te de accesul rapid la informație și resurse ca să rezolvi probleme ce păreau imposibile. O să fie doar greu.

Concluziile sunt simple

1. Bazează-te pe progresul vertical, nu cel orizontal. Nu șmirghel, ci Zewa.

2. Competiția este bună, te poate motiva să devii mai bun, dar nu pierde vremea și banii și energia pe conflicte directe. Cooperarea e mai buna.

3. Sunt multe de făcut și acum e mai ușor ca niciodată să faci ceva. Nu te mai uita la videouri pe YouTube, ci du-te și fă-ți dracului odata o afacere de care să fii mândru!

Astea au fost doar trei idei din “From Zero To One” de Peter Thiel – o carte pe antreprenorul din tine.

Pe coperta patru a cărții apare Mark Zuckerberg și Elon Musk și amândoi susțin autorul. În fine, sunt prieteni, se cunosc.

Cartea-i de găsit în limba engleză la prietenii de la Okian.ro.

Si până data viitoare pune un ban de o parte pentru cărți.

Mulțumez, Zewa, pentru hârtia fină!


Dă mai departe dacă ți-a plăcut și abonează-te prin e-mail dacă vrei să fii la curent cu tot ce scriu pe viitor:

S-ar putea să te intereseze

3 comentarii

  • Reply
    iuli
    10/11/2016 at 13:22

    F tare. Sper sa-ti reuseasca afacerea in UK si sa nu te schimbi. Astept vloguri zilnice de acolo . Succes

    Cum e comentariul ăsta? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Reply
    Blog DDD
    27/11/2016 at 04:25

    Cred ca a treia idee e cea mai importanta, niciodata nu va exista un moment mai bun ca acum! Iti tinem pumnii in UK!

    Cum e comentariul ăsta? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Reply
    Studio Galati
    01/12/2016 at 11:50

    Foarte interesant si folositor este acest articol .Imi place foarte mult cum scrii si vlogul tau !! Succes pentru afacerea din UK ! :)

    Cum e comentariul ăsta? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Vezi alte comentarii:

    Comentează