Blog in vlog si vicevercea

Ora de japoneză

aaa

(dacă citești asta prin e-mail, înseamnă că nu vezi videoul. vei găsi videoul aici. sau poți citit mai jos tot ce zic în video, cuvânt cu cuvânt.)

Trei Idei e locul în care-ți prezint trei idei din cărțile pe care le citesc sub formă video, dar și în scris aici, pe blog. E un fel de altfel de recenzie. Deci, iată, trei idei din “The Lean Startup” de Eric Ries (pe care o găsești la prietenii de la Okian.ro)

Prima idee

Genchi Genbutsu înseamnă, în japoneză, “du-te și vezi”. Dar nu, asta nu-i ora de japoneză cu Ariel… deși poate că n-ar fi o idee rea să țin cursuri de japoneză cândva.

Revenind: Genchi Genbutsu este conceptul după care Toyota își conduce afacerea.

Companiile mari iau deciziile pe baza unor statistici sau chiar pe baza unor prejudecăti despre clienții lor. Și uneori aceste decizii sunt eronate, desigur, pentru ca există două tipuri de minciuni în lumea asta: minciuna normală și statisticile.

În 2004 Toyota voia să lanseze pe piața din Statele Unite o dubiță numită Sierra.Și pentru a-și da seama de nevoile clientilor săi, managerul proiectului, Yuji Yokoya, a hotărât că vrea să călătorească într-o dubiță prin toată America alături de clienți reali.

Astfel Yuji a călătorit în jur de 85 de mii de kilometri în diverse dubițe și și-a dat seama că, deși mașinile aparțin adulților, înăuntru cel mici sunt cei care fac regulile.

De cele mai multe ori copiii sunt cei ce ocupa partea din spate a dubiței, adică două treimi din mașină. Ei sunt cei care critică cel mai tare neregulile, dar tot ei sunt cei care apreciază confortul din cadrul mașinii. Deci ei sunt cei care transformă o călătorie lungă cu o dubiță într-o călătorie plăcută sau neplăcută…

Yuji a decis să investească mult în confortul celor ce stau în spatele mașinii și, ghici ce, modelul Sierra din 2004 a avut o creștere de 60% în vânzări față de modelul din 2003.

Deci dacă îți vei deschide vreodată o afacere … Acum zici că suntem la ora de antreprenoriat cu Ariel … Deci dacă îți vei deschide vreodată o afacere… ține minte două cuvinte. În japoneză. “Genchi Genbutsu”!

A doua idee

Ai auzit de Groupon, nu? Dacă nu, uite ce fac ei: oferă reduceri foarte mari la tot felul de servicii din orașul tău.

Cum obțin ei aceste reduceri de la magazine? E simplu: promit că vor aduce mulți clienți deodată. și când cererea-i mare, când clienții-s mulți, prețul se duce în jos.

La finele lui 2008 Andrew Mason a lansat Groupon pe un site de WordPress. În traducere liberă: a investit zero bani în site-ul lui, WordPress-ul fiind gratuit.

Site-ul era atât de prost încât nu puteai să alegi culoarea și mărimea tricoului dorit. Trebuia să faci comanda și apoi să le dai un mail în care să spui numărul comenzii tale și culoarea și mărimea dorită.

Apoi Andew lua la mână fiecare comandă și fiecare e-mail și genera manual un PDF cu reducerea, pe care le trimiterea înapoi la fiecare client. Munca sa nu era DELOC automatizată.

Conceptul din spatele Groupon a prins la public atât de bine și de rapid încât la doar câteva luni distanță, site-ul era viral. Și foarte mulți mici afaceriști din toată lumea au încercat să copieze conceptul.

Îmi amintesc că în București prin 2010 se lansau 3 siteuri de cupoane pe zi.

Groupon este acum un proiect automatizat, care valorează milioane de dolari, este o afacere imensă care nu face altceva decât să intermedieze oferte.

Care-i ideea? Nu-ți lansa afacerea când ai totul pus la punct. Lanseaz-o cât mai repede. Caută să vezi dacă conceptul afacerii tale se dovedește a fi bun. Iar dacă lucrurile merg bine, în scurt timp vei învăța cum să faci lucrurile să meargă și mai bine.

Apropos, ai cumpărat vreodată ceva de pe un site de reduceri, clonă de Groupon? și dacă da, cât de stupid a fost acel ceva cumpărat?

A treia idee

Și acum că suntem cu toții niște afaceriști, hai să vorbim puțin despre ce stă la baza creșterii unei afaceri.

Ar putea să fie publicitatea…

Dar când a fost ultima dată când ai văzut o reclamă pe stradă sau la TV și apoi te-ai decis că vei cumpăra acel produs?

Ar putea să fie spam-ul prin SMS…

“Ai 10% reducere dacă ne arăți acest SMS în unul din restaurantele noastre” – ggrrr, cât urăsc aceste sms-uri!

Sau ar putea să fie acțiunile făcute de foștii clienți.

Să repet: la baza creșterii unei afaceri se află foștii tăi clienți.

În funcție de foștii tăi clienți, de cât de satisfăcuți au fost, vei avea parte de noi clienți … Sau, desigur, dimpotrivă.

Când a fost ultima dată când ai recomandat un produs sau un restaurant care ți-a plăcut?

Sau când a fost ultima dată când un prieten te-a întrebat dacă știi să-i recomanzi un film bun sau o sharoma bună?

Oamenii nu mai au încredere în publicitate… oamenii au încredere în părerile prietenilor lor. Așa că în loc să investești în reclame la TV sau în SMS-uri enervante, mai bine ai grijă să oferi clienților tăi cele mai bune servicii din lume. Și fii sigur că așa vei avea parte de cea mai bună publicitate.

În fond, pe asta se bazează și conceptul de like și share “inventat” de Facebook. Dacă-ți place ceva, le arăți și prietenilor. În fine, acesta nu-i un apropos…

Concluziile sunt simple

1. Cunoaște-ți clientul, vezi-l cu ochii tăi, analizează-l de aproape – nu asculta de statistici!

2. Lansează-ți afacerea cât mai repede, când ai ideea, indiferent dacă ai pus totul la punct perfect sau nu.

3. Dacă vrei să-ți faci reclamă, mai bine nu-ți face reclamă, ci oferă clienților tăi calitate. Aia-i cea mai bună reclamă.

Astea au fost doar trei idei din “The Lean Startup” – o carte pe care aș recomanda-o celor ce vor să-și facă o afacere, dar n-au curaj sau își fac prea multe griji.

Am auzit multe vorbe de bine despre cartea asta, mi-a fost recomandată de multe ori, aveam așteptări mari … dar adevărul este că este o carte simplă și pentru începători. Nu-i nimic WOW în ea. Dar este fix ce trebuie ca să te convingă să te pui pe treabă.

O vei găsi la prietenii de la Okian.ro.

Și până data viitoare pune un ban de o parte pentru cărți.


Dă mai departe dacă ți-a plăcut și abonează-te prin e-mail dacă vrei să fii la curent cu tot ce scriu pe viitor:

S-ar putea să te intereseze

5 comentarii

  • Reply
    Claudia Predoană
    29/03/2016 at 20:37

    Am dat like după ce ai șoptit asta :))

    Cum e comentariul ăsta? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Reply
    Dragos
    30/03/2016 at 18:30

    Recomandarile sunt bune Arielu. Mai ramane sa le implementam si in Romania. Stiai ca avem cei mai multi absolventi cunoscatori ai principiilor de Lean si SixSigma din Europa. Asta datorita implicarii celor de la Politehnica in procesul de invatamant. Cu toate astea eficientizarea si eficienta proceselor lasa mult de dorit in Romania. Ce or face studentii aceia cu tona de informatii varata in cap la facultate? Pst… Claudia, e bun rau!

    Cum e comentariul ăsta? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Reply
    Omu
    30/03/2016 at 21:07

    http://m.imgur.com/3OqL8Zu ce fata ai :))

    Cum e comentariul ăsta? Thumb up 0 Thumb down 0

    • Reply
      Ariel
      06/04/2016 at 14:11

      :D de multe ori imi vine sa fac gif-uri din videourile mele :))

      Cum e comentariul ăsta? Thumb up 0 Thumb down 0

  • Reply
    Ciprian Lospa
    01/04/2016 at 20:57

    Ce frumos ai evoluat pe partea de vloguri. Nice, keep de good work, bro!

    Cum e comentariul ăsta? Thumb up 1 Thumb down 0

  • Vezi alte comentarii:

    Comentează