Biciclete

Cum ar trebui să fie bicicleta ideală?

Cum ar trebui să fie bicicleta ideală?

Undeva prin 2009 cred că am descoperit adevăratele avantaje din spatele pedalatului urban și am început sa folosesc bicicleta zilnic în București. Era periculos, era greu, pe alocuri neplăcut – mai ales dacă mă prindea ploaia – dar, anii au trecut, experiența s-a acumulat, și acum m-aș autointitula cu nerușinare biciclist cu experiență…

Inițial am început să pedalez pe un MTB (bicicletă de munte). Avea suspensii pentru că în capul meu aveam de urcat și coborât multe borduri bucureștene, schimbare cu fiecare ocazie electorală.

Doi ani a durat experiența MTB-ului, pe care mai mult îl caram eu prin București decât să mă plimbe el pe mine. MTB-ul este o bicicletă grea, nepotrivită pentru oraș, pe care adesea eficiența este scăzută. Cu timpul am și realizat că în oraș nu trebuie să urci sau să cobori vreo bordură, ci trebuie să pedalezi pe carosabil (sau pe noua pistă de biciclete de pe calea Victoriei, care este încredibil de “chillivizată“).

Ulterior mi-am cumpărat o cursieră și era atât de ușoară căci efectiv simțeam că zbor. Ajungeam de la o destinație la alta de 10 ori mai “uscat”. Transpiram pe MTB incredibil de mult în comparație cu cursiera.

Dar cursiera avea un alt defect ce l-am descoperit destul de repede: cablurile de frâne și de viteze se uzau repede și în scurt timp nu mai “livrau” așa cum mă așteptam. Este tare neplăcut să știi că ai viteze pe bicicletă (trei foi și opt pinioane) pe care nu le prea poți folosi căci se uzează prea repede și ușor.

Următorul pas a fost “simplificarea” bicicletei. Am scos pinioanele și foile și am lăsat un singur pinion – căci și pe cursieră din opt pinioane foloseam în 90% din timp unul singur. De atunci lucrurile au fost mai simple și mai frumoase. O frână și un pinion eficient care, la nevoie, mă ajută să și frânez – un pinion fix adică. În 2011 am scris aici cum este cu bicicleta fixă.


Acum dacă mă întrebi Cum ar trebui să fie bicicleta ideală? ți-aș răspunde simplu:

1. Ușoară.

2. Simplă.

3. Extrem de greu de furat.

Iar bicicleta mea, prin faptul că nu este tocmai arătoasă, nu este tocmai atractivă pentru hoți. :)

Iar apropos de furt, recent a apărut pe internet și un prototip de bicicletă care se “transformă” și-n lacăt. E greu de explicat, mai simplu este să vezi acest video.

Pe viitor n-ar strica să am niște “usb”-uri care să-mi încarce telefonul mobil *sau alte gadgeturi* în timp ce pedalez – dar asta-i mai de viitor.

Bicicleta ta ideală cum ar arăta?


NESCAFÉ 3in1 lansează un concurs foarte fain cu trei biciclete despre care încă nu știm foarte multe, dar despre care urmează să aflăm mai multe în zileel ce urmează. Cele trei sunt făcute de trei pasionați locali – Kudos Tudor Borduz și Onest!

Despre competiție mai jos (sau aici):

Intră-n concurs!

Aici episodul 1 dintr-un șir fain de videouri. Va urma. :)

PS: La începutul lui 2014 scriam un articol în care-mi “explicam mie” de ce bucureștenii încă nu prea cochetează cu pedalatul. Sper ca încet-încet cele 5 motive pe care le-am găsit să dispară.


Dă mai departe dacă ți-a plăcut și abonează-te prin e-mail dacă vrei să fii la curent cu tot ce scriu pe viitor:

S-ar putea să te intereseze

3 comentarii

  • Reply
    Boris
    11/09/2014 at 23:09

    Offtopic: Care e experienta ta cu mersul cu bicla pe benzile destinate exclusiv transportului in comun? Tocmai au bagat astia sensuri unice pe polona si dorobanti (cu o banda de sens invers pt ratb) si este fix in drumul meu spre munca. Nu prea stiu ce sa fac? risc amenda de la politie daca folosesc banda aia?

  • Reply
    Marian
    12/09/2014 at 23:58

    Pentru ca benzile destinate transportului public sa poata fi folosite de biciclete este nevoie sa existe indicatoare si/sau marcaje care sa specifice asta. Pot fi indicatoare/marcaje care precizeaza ca ai voie cu bicicleta (de exemplu o sa vezi o pictograma cu o bicicleta alaturi de cuvantul BUS marcata pe banda unica) sau pot fi indicatoare/marcaje care precizeaza ca nu este interzis cu bicicleta (de exemplu o sa vezi un indicator care interzice accesul vehiculelor iar sub el o sa vezi un mesaj “cu exceptia transportului public si a bicicletelor”.
    In lipsa unor astfel de indicatoare/marcaje, accesul bicicletei este interzis. Si eu sunt curios cum incurajeaza primaria mersul cu bicicleta. :)

    • Reply
      Ariel
      13/09/2014 at 15:54

      Marian, deci noi n-ar trebui să mergem pe acea bandă unică pt RATB de pe Splai, să înțeleg…

      … Și pe Blvd Dacia unde-o doar pentru RATB, din nou, n-avem voie. Ce stupid. :)

      Merci de răspuns!

    Vezi alte comentarii:

    Comentează