Bălării

Publicitatea din ziua de azi e bullshit curat

AfiseSi asta o zice un om care traieste in mediul urban de doar 18 ani. Reclamele din ziua de azi au un efect extrem de scazut. Atat de scazut incat eu n-as sta sa investesc atatia bani nici daca mi s-ar pune pistolul la tampla… Si totusi, de ce unii continua sa arunce cu banii cand ar putea sa-i bage in buzunar?

Cand am facut acum 3 ani un curs de publicitate mi-am intrebat “profesoara” cu cea mai inocenta fata de copil: “Doamna profesoara, de ce firmele mari precum Coca-Cola si Mercedes inca dau o groaza de bani pe publicitate cand cu totii stim ca aceste produse se vor cumpara la infinit? Noi vedem acele reclame si nici nu realizam de fapt ca ele sunt acolo.”

Mi-a explicat ea atunci in termeni stiintifici de ce se intampla toate astea. Explicatia o am in cap dar nu o pot reda caci, precum v-am zis, continea termeni stiintifici.

Dar revenind la problema mea: reclamele din ziua de azi nu au efect si se arunca cu o groaza de bani absolut degeaba.

De ce se intampla toate astea? Exista mai multe motive.

In primul rand pentru ca Gossen era un geniu si ne zicea ca:

Mărimea intensităţii unei plăceri descreşte progresiv până la saturare, dacă acea plăcere este satisfăcută în mod continuu şi neîntrerupt.

Daca acum un deceniu sau doua un om vedea in viata sa in jur de 2000 de reclame… noi azi vedem in jur de 2000 de reclame pe zi!

Eu stiu ca a vedea o reclama nu-i tocmai o placere (desi unii ar zice ca este o placere – ne face sa uitam de depresie si sa mergem sa ne cumparam o chestie noua, stralucitoare) – dar daca ajungi sa vezi 2000 de reclame pe zi, cat la suta din ele le vei percepe de fapt?

Cu totii vedem zeci, sute, mii de reclame pe zi si … totusi… nici nu constientizam acest lucru. Mergem pe strada si afisele sunt ca si cum n-ar fi. Ne uitam la TV la un film iar cand incepe pauza ne uitam in gol … fara sa realizam ca e vorba de un parfum de baie sau o periuta de dinti. Chiar e nevoie sa se faca reclama la o periuta de dinti?

Pe internet sunt sigur ca multi dintre noi nu vedem bannerele. Ele sunt acolo … si totusi nu le vedem si nu le apasam. Le vedem si nu le vedem.

In al doilea rand – suntem niste kitchiosi. Cu totii. In ziua de azi una din doua mii de reclame eu n-as numi-o kitch … dar restul, sa-mi fie cu iertare.

Facem reclame imense in speranta ca cineva le va observa. Facem reclame stralucitoare. Facem reclame in care bagam cuvinte cheie: SEEEEX (de ce citesti fix randul asta? citeste de sus te rog!). Suntem niste nesimtiti. Nu ne ajunge sa punem un afis pe o strada, punem un sir de afise. De ce?

In al treilea rand – suntem extrem de nesimtiti (nu noi de fapt, aia care fac reclame, pun reclame, stiti voi ce vreau sa zic…). Chiar ieri am vazut pe un panou din ala din centrul orasului de unde-ti iei credit Vodafone si altele un afis cu “Crin presedinte”. Stiti ce scria deasupra afisului? Stiti… “Publicitatea pe acest panou este strict interzisa si poate fi amendata cu o suma cuprinsa intre 50 si 500 RON”. Cui ii pasa?

Au pus unii prin oras niste afise, acum 2 saptamani … si mi-au sarit in ochi pentru ca modul in care le-au pus a fost relativ nou. Ce am vazut azi? Niste afise cu manele puse peste. Deasupra. Cu nerusinare.

Si pe deasupra … sa intram si putin in ecologie. Unde merg toate materialele astea? Stau acolo si putrezesc!

Noi nu realizam cat de mult ne strica reclamele pe totii. Si pe cei ce detin un brand, si pe cei ce fac un brand sa fie brand pentru ca atunci cand vad un “v” tipa “NIKE!”.

Publicitate neconventionala

Publicitate neconventionala

Dar e chill, suntem calmi… caci apare publicitatea neconventionala. Cei ce au cele mai mari reclame acuma (deci Cola, Mercedes, McDonald’s and co.) vor avea in curand SINGURELE reclame… caci globalizarea-i frumoasa iar gradina prostilor e mare.

Nu stiu cum sa inchei un nimic de articol in care imi explic mie ca publicitatea din ziua de azi e bullshit. Are sens sa inchei intr-un fel sau altul?

Sper sa va cada o vaza in cap tuturor celor care faceti afise imense si le plasati prin oras, tuturor celor ce faceti reclame idioate la tv si tuturor celor ce fac flash-uri care iti apar in fata contentului pe internet. Va urasc si din cauza voastra globalizarea o sa ajunga acolo unde vrea sa ajunga.

Copilul copilului meu va manca doar de la McDonald’s, va avea toti banii la ING, va merge doar cu Mercedes, va prinde la tv doar HBO si va vizita un singur site: Google. Bine, nu-i chiar asa… dar v-ati prins voi.

Ah, si… va rog… nu vreau sa mai aud ca dati la publicitate. Common, n-are rost.


Dă mai departe dacă ți-a plăcut și abonează-te prin e-mail dacă vrei să fii la curent cu tot ce scriu pe viitor:

S-ar putea să te intereseze

14 comentarii

  • Reply
    Andrei Pavel
    03/11/2009 at 01:01

    s-a ajuns la suprasaturatie si e nevoie de si mai multa reclama ca sa poata fi ceva mai mult observati. promotionalele isi taie cumva singure craca, nu stiu cum sa spun. am mai scris despre asta :)

    pi es- se scrie “kitsch”

  • Reply
    Cristi
    03/11/2009 at 01:28

    Mercedes si Coca-Cola isi consolideaza brandul. De asta dau in continuare bani pe publicitate.
    Daca nu ar da ei, ar da altii, si incet incet ar urca respectivii in dauna lor.

  • Reply
    Neamtu'
    03/11/2009 at 14:12

    Strict legat de cele doua exemple: aia nu mai e ‘reclama’, ca nu mai au nevoie. Sunt doar imagini care sa tina atentia cumparatorilor. Sunt spoturi sde sustinere a imaginii deja formate.

  • Reply
    Marele Han
    03/11/2009 at 14:33

    lol, cata manie proletara. wake up: orice societate e format de o majoritate de tampiti. aia care cred in reclame, 11 septembrie, in emisiuni tv, ma rog, in toata gama de gogosi. pentru ei sunt cele mai multe reclame.

  • Reply
    alex
    03/11/2009 at 15:08

    Sunt reclame de consolidare. Acesti giganti investesc milioane de euro in publicitate anual pentru asta. Asta nu ai cum sa o schimbi pentru ca face parte din regulile promovarii si publicitatii.
    La mercedes de exemplu , cand lanseaza un nou model foarte putini ar stii de el daca nu ar fi promovat, cu toate ca toata lumea stie de brandul Mercedes.

  • Reply
    Decebal
    03/11/2009 at 20:07

    Nu inteleg la ce te referi cand spui ca “publicitatea in ziua de azi e bullshit”, cea de pe vremea lui nea’ Nicu era “the top shit”? Publicitatea trebuie sa existe pentru oricine care doreste sa isi promoveze produsele sau serviciile. Chiar si tu te-ai putea lasa influentat de o reclama fara sa iti dai seama.

  • Reply
    Alle
    03/11/2009 at 20:52

    asa, tinere :)>- fii revoltat, change the world.

  • Reply
    cartim
    03/11/2009 at 21:25

    Sunt prea multe si mult sunt farte prost realizate , cu replici tampite, seci (mai ales cele autohtone).
    La firmele mari mi se pare firesc sa isi consilideze brandul.
    Cele politice ..sucks..toti au niste mutre de speriat…sunt agresivi iar mesajul transmis e total aiurea.

  • Reply
    Mihai
    04/11/2009 at 00:22

    stii, dupa ce am citit articolul tau mi-am adus aminte de ceva mai vechi unde citeam ca reclamele din orase sunt de fapt un fel de “viol” vizual asupra noastra, a locuitorilor.Tot acolo scria despre accidentele auto.Un procentaj mic (zic ei) din accidentele din orase sunt din cauza panourilor publicitare luminate excesiv care efectiv “iau ochii” soferilor.De ce nu putem sa evitam macar acest lucru?Dupa cum a zis si ariel: ca sa isi faca firme gen Macdonalds,Mercedes,cinestiecehoteldecarenuamauzit,Ing si multi altii reclama.
    Spre exemplu Calea Victoriei pentru cei din Bucuresti.Ghinionul face ca eu sa trec pe acolo in fiece seara cand ies de la servici.In seara asta a plouat.Ca de obicei blocaje.
    Luam urmatorii factori: trafic+ploaie+reclame luminoase IMENSE+soferi cretini+soferi neatenti+pietoni=va dati si voi seama ce iese.scuze de postarea lunga

  • Reply
    e r m e t i c a .
    04/11/2009 at 15:59

    si nu cred ca se va schimba prea curand mentalitatea omeneasca.Si asa functioneaza asemenea unei masini de tocat.

  • Reply
    wildthing
    06/11/2009 at 10:11

    nu numai ca e greu sa fi original intr-o ploaie de idei dar cateodata ai nevoie sa fi comun , plictisitor sau urat pentru ca asa vei iesi in evidenta ! aiurea nu ?

  • Reply
    liviu amza (nadie)
    10/11/2009 at 20:12

    mai cel mai tare produs de pe piata-i tigarea.oricite campanii ai avea antifumat adica tanti care se dezbraca pin’ la piele poze macabre etc. n-ai sa vezi o scadere semnificativa a vinzarilor.fiecare om face reclama si-l “ajuta” pe colegul prietenul vecinul lui sa se apuce de fumat.de ce?1 sa aiba de unde sa se imprumute.2 sa nu mai fie injurat ca-l afuma pe respectivul coleg vecin etc.e greu sa scazi pretul unui produs adica promotii.de ce?pai nu mai poti sa minaresti banii.o parte din ei se intorc in buzunarul lui x sau y din firma care face publicitate. :))

  • Reply
    albcolor
    24/11/2009 at 16:44

    In Romania s-a vandut calitatea pe cantitate dar asta numai pe nivelul inteligentei noastre ca si populatie.
    Hypermarketul Real s-a lansat printr-o agresivitatea similara poate doar cu Cosmote-ul, asta pentru ca ambele branduri lovesc un target interesat doar de ieftin, de rapid, de simplu. Nu poti acapara o masa de genul asta prin subtil, subinteles, clasa, rafinament.

    Apreciez articolul, ai depus munca.

  • Reply
    proffu
    16/12/2009 at 16:13

    da, pe toate le inteleg dar revolta ta nu prea…gaseste poze cu orasul Sao-Paulo si vei vedea cum este orasul fara publicitate (da, inteleleg, aceasta trebuie sa fie una decenta)….dupa ce vei vedea pozele ai sa intelegi ca acestea deja sunt parte a vietii noastre… RESPECT pentru articol…

  • Vezi alte comentarii:

    Comentează