Biciclete

5 motive pentru care nu se urcă bucureștenii pe biciclete

5 motive pentru care nu se urcă bucureștenii pe biciclete

Îmi amintesc de parcă era ieri o discuție de acum 3-4 ani cu niște oameni din cadrul Primăriei Municipiului București – ca să rezum, ei ziceau:

“Dumnule, dar de ce să facem piste de biciclete dacă sub 1% din bucureșteni se dau cu bicicleta? Dacă vor fi mai mulți înțeleg să le oferim piste, să-i ajutăm, dar e mai important să facem străzi pentru mașini, pentru că aceia care conduc zilnic prin București sunt mult mai mulți.”

Și cineva a încercat atunci să explice:

“Tocmai de aceea nu sunt bicicliști, pentru că nu au infrastructură. E ca și cum ai spune că nu vrei să faci parcuri în București pentru că oamenii nu ies în parcuri. Ei nu ies în parcuri pentru că au doar 2 parcuri urâte. Fă-le mai multe, mai mari, mai frumoase și vor ieși în ele zi de zi. Așa este și cu bicicliștii. Ei nu sunt o sectă, ei sunt și șoferi. Sunt oameni. Sunt bucureșteni. Dacă ar fi infrastructură, ar renunța la metrou o parte din cei ce folosesc metrou, ar renunța la tramvai o parte din cei ce folosesc tramvaiul, ar renunța unii la autobuz și unii la mașini – brusc procentul de 1% va fi mult mai mare.”

Degeaba li s-a explicat atunci domnilor. Nu păreau să fi înțeles, deși era de bun simț explicația.

Astfel că, din câte am înțeles eu, ca primăria să vrea să “investească” în infrastructură pentru bicicliști – ba pardon, nu pentru bicicliști, ci “infrastructură de biciclete pentru București” – va trebui întâi să demonstrăm că suntem “mulți”. Că suntem un procent considerabil.

Ceea ce este stupid, cel puțin, pentru că există o groază de motive pentru care “bicicliștii” nu reprezintă un procent mai mare.

1. Nu știm, încă, să ne dăm cu bicicleta.

5 motive pentru care nu se urcă bucureștenii pe biciclete

O groază de oameni nu au mai fost învățați atunci când erau mici să se dea pe biciclete. Pe mine m-a învățat bunicul când eram mic-mic, 5-6-7 ani poate. Dar în jurul meu observ că o groază de oameni au trecut peste această “lecție de viață”. Și e de înțeles – cui i-ar mai folosi o bicicletă în secolul vitezei, nu?

Dar vorba aia – mersul pe bicicletă nu se uită. Noroc că de-a lungul ultimilor ani au fost cel puțin 3 campanii de genul: “Vino în Herăstrău și te învățăm cum să te dai pe biciclete”. Sper ca pe viitor această abilitate să fie invățată obligatoriu în școala generală. Știu – e greu, e nevoie de multe biciclete – cine să aibă grijă de ele? Nu e imposibil. Dar dacă nu, din nevoie, oamenii își vor învăța pe viitor copiii să pedaleze. Viitorii mei copii vor învăța întâi să pedaleze, apoi să meargă. :)

În vara din 2013 am stat o lună în Ungaria și zi de zi învățam copilași de 14-15 ani să meargă pe bicicletă. Erau complet blank. Dar știau să joace Need For Speed cu cutie manuală! Am povestit aici despre super-experiența de vara trecută.

2. Nu știm să ne reparăm bicicleta.

Unii știu să se dea pe ele, dar habar n-au cum funcționează o bicicletă. Nu știu să îi facă o pană. Nu știu să-i ungă lanțul. Nu știu să ridice sau să lase șaua.

Acum 2 ani eram în exact aceeași situație – pedalam zilnic, dar abia dacă știam să-mi fac o pană. Sunt complet atehnic. Până când “nevoia” m-a învățat.

Mereu am trăit cu frica aceea că voi ieși în oraș pe bicicletă și voi face o pană – ce voi face apoi? O voi lua la pas?

Azi s-a lansat un proiect social g-e-n-i-a-l. Cei de la BițaColor învață tinerii din București să-și repare bicicletele. Sunt detalii aici. Să-i dați un share, să ajungă la cât mai mulți vestea!

5 motive pentru care nu se urcă bucureștenii pe biciclete

3. Ni s-a tot spus că bicicleta este pentru săraci, iar idealul este mașina.

5 motive pentru care nu se urcă bucureștenii pe biciclete

Când eram în liceu nu eram “cool” pentru că eram pe bicicletă. Aveam colegi care erau “cool” pentru că veneau cu mașina. Eu eram doar sărac. Deși ajungeam de două ori mai repede până la școală față de cei care foloseau autobuzul sau mașina personală.

Când am fost în Primăria Municipiului București acum ceva ani, ca să cer o aprobare pentru un marș, domnul de la rutieră (un reprezentant, ceva.) mi-a zis foarte-foarte clar: “Bicicleta este pentru săraci.”

“Adică mă faceți sărac?” – trebuia atunci să scot câteva mii de euro să-i arunc în față. N-am avut nici spontaneitatea, nici curajul, nici banii. :)

Dar asta-i imaginea: mașina este idealul. Bicicleta este pentru copii, pentru săraci, pentru țărani.

Dar, hei, parcă lăudam Germania și “vestul”, nu? Ei, bine, cum de acolo 99% din populație are o bicicletă și se dă pe ea? Sunt toți săraci? Sau doar eficienți și inteligenți?

4. Nu avem pe unde să mergem pe biciclete…

5 motive pentru care nu se urcă bucureștenii pe biciclete

Adică nu este loc. Dar, în fine, de ce mă plâng că nu avem loc pentru biciclete dacă nu avem loc nici ca pietoni? În București, mai ales prin centru, dacă vrei să mergi cu prietena de mână nu poți. Pentru că trebuie să faci slalom printre mașini, să mergi în șir indian etc.

Dacă ai un bebeluș în cărucior nu te poți deplasa prin oraș. Poți doar prin parc să-l plimbi. În rest, trotuarele au devenit parcarea oficială a mașinilor. Căci legea zice că cei ce parchează pe trotuar trebuie să lase un metru, cel putin, de trotuar liber. Un metru? Câți oameni încap într-o fâșie de un metru? Maxim unul, doi dacă se țin în brațe.

Nu spun că nu există infrastructură de biciclete, dar orașul este per total sufocat de mașini. Cum să-i spun eu mamei mele să folosească bicicleta? Poate că ar fi deschisă la “schimbare”, dar n-are pe unde. Ba mai mult… îi este frică.

5. Ne este frică să mergem pe bicicletă. Și ne facem griji pentru bicicliștii începători.

5 motive pentru care nu se urcă bucureștenii pe biciclete

Eu nici nu-i recomand mamei mele să iasă cu bicicleta. Aș sta numai cu gândul la ea, la cum se descurcă, la șoferii care uneori nu-s atenți.

Cum poți să mărești procentul de bicicliști ai Bucureștiului dacă nu există spațiu pentru a folosi bicicleta? Și când este periculos. Și dacă-i periculos, e normal să ne fie frică. Ești mai în siguranță într-o tablă, într-o mașină, într-un metrou – chiar dacă asta te poate costa bani sau timp.

Am scris rândurile astea pentru că-s mândru de Mădălina. Pentru că Mădălina organizează Școala de mecanică de biciclete de care am scris puțin mai sus. Pentru că schimbarea vine, încet-încet, de la noi. De la oameni.

E greu să creștem procentul pe care-l vor politicienii – dar deloc imposibil. Trebuie să nu uităm că bicicliștii și șoferii sunt, în fond, tot oameni. Și că este alegerea fiecărui om cum să se deplaseze prin oraș.

Dă-le oamenilor piste de biciclete și vor folosi bicicleta mai des.

Deja este destul de greu să folosești mașina. E aglomerat. N-ai loc de parcare. Prețul carburantului crește. Mă bucur. Acești șoferi se vor converti.

Sunt optimist. Și cred că în ultimii 3-4 ani s-au schimbat multe. Nu la nivel “fizic”. Nu a apărut infrastrucutră. Dar la nivel de mentalitate. Iau un claxon la săptămână, nu unul la 5 minute – ca în 2009.

Suntem mulți. Creștem.

Toate fotografiile din articol sunt făcute de mine, personal, și au fost puse pe contul meu de Instagram. Nu sunt doar din București. Cele mai “frumoase” sunt din Ungaria și Austria, de anul trecut.

5 motive pentru care nu se urcă bucureștenii pe biciclete

5 motive pentru care nu se urcă bucureștenii pe biciclete


Dă mai departe dacă ți-a plăcut și abonează-te prin e-mail dacă vrei să fii la curent cu tot ce scriu pe viitor:

S-ar putea să te intereseze

26 comentarii

  • Reply
    Radu
    22/01/2014 at 20:23

    Frumos si corect mai putin motivul doi. Nu mergem pe bicicleta pentru ca nu stim sa o reparam? Pe principiul asta ar trebui sa circule doar vreo cateva zeci de masini in Bucuresti, ca nici pe aia nu stim sa o reparam. Asa cum ducem masina la service putem duce si bicicleta la service.

    • Reply
      Ariel
      22/01/2014 at 20:43

      Asa este. Eu mereu o duc la service daca e ceva mai mult decat o pana de reparat. Dar e inca o frica pe care o avem. Pana invatam sa ne facem pana in strada. Pana invatam sa avem la noi mereu cateva unelte basic. :)

      • Reply
        Radu
        22/01/2014 at 23:56

        Este intradevar o frica, dar nu cred ca se poate spune ca nu mergem pe bicla din cauza asta. In plus o sa faci o pana se invata relativ usor, si chiar daca nu inveti in oras nu este o tragedie zic eu… gasim intotdeauna un prieten sa ne ajute. Vorba aia sunt multi care nu stiu sa schimbe nici roata la masina, dar asta nu ii impiedica sa circule cu ea. Eu cand merg prin oras in general nu am nici o scula la mine. La cate magazine si service-uri de biciclete au aparut la ora actuala prin oras chiar nu este o tragedie daca fac pana… o imping pana la cel mai apropiat service, cumpar o camera, imprumut o pompa si s-a rezolvat. E adevarat ca in cazul tau, ca si curier pe bicla, ma gandesc ca nu poti pierde prea mult timp plimbandu-te prin oras cautand camera… dar na, solutii se gasesc, problema este ca multi gasesc mai mult motive sa nu mearga in loc sa caute solutiile de rezolvare a problemelor.

        • Reply
          Ariel
          23/01/2014 at 00:00

          Deci ți-ai răspuns singur în finalul comentariului că-i un potențial motiv găsit. :) E o scuză. Pe care eu pot s-o înțeleg.

          • Radu
            23/01/2014 at 01:16

            Pfff :)) Imi iau jucariile si plec :P

          • Ariel
            23/01/2014 at 01:19

            Eh. Nu e cazul. E ok, fiecare cu opinia lui. Bicicliști să fim. Că mai departe avem aceleași doleanțe. Și suntem. :)

  • Reply
    Emilian
    22/01/2014 at 23:42

    Îmi place că eşti un optimist social. Oamenii ca tine se luptă cu morile de vânt.

    • Reply
      Ariel
      22/01/2014 at 23:56

      Mori de vânt care nu-s mori de vânt. Cum vine asta?

      • Reply
        Alex
        23/01/2014 at 00:20

        nu ma pot abtine la chestia cu moara ! :)) ii oMoara in centru !

  • Reply
    Ilinca Urmuzache
    23/01/2014 at 00:10

    Școala de mecanică este cea mai bună idee pe care am auzit-o în ultimul timp. Mă bucur că se și pune în practică. Eu circul timid cu bicicleta tocmai pentru că nu știu să o repar, pot înțelege perfect motivul 2.
    Personal, cred că achiziția bicicletei a fost cea mai bună decizie făcută, asta, desigur, în defavoarea școlii de șoferi.

    Sper la cât mai multe biciclete pe stradă, să depășească în câțiva ani (probabil mulți, dar e posibil) numărul mașinilor :)

    • Reply
      Ariel
      23/01/2014 at 00:12

      Sub 10 ani. Ceea ce nu-i așa mult. :)

  • Reply
    alexandra m
    23/01/2014 at 10:32

    Eu cred ca multi nu inteleg conceptul. De ce sa mearga cu bicicleta cand pot lua masina? sau de ce sa riste sa dea masina peste ei, cand pot lua autobuzul? Degeaba incerci sa le explici ca nu da nici o masina peste tine, pentru ca masina aia nu e singura de nebuna pe strada:)) Cum multi nu inteleg ca o bicicleta de oras este o bicicleta de oras si un mtb este pentru altceva:) Dar e frumos sa te intalnesti cu biciclisti in trafic:D

    • Reply
      alina
      23/01/2014 at 13:31

      Da, asa e,e bine sa te intalnesti in trafic cu biciclisti, e un sentiment aparte, cand vezi si alti “nebuni” ca tine. Nu inteleg treaba cu mtb si bicicleta de oras. Ideal e sa porti merge cu bicicleta de oras, dar in Buc e mai dificil(stim bine de ce). Am un mtb, si ma descurc f bine cu el(urcat borduri ,trecut gropi etc). Vreau sa-mi iau si o bicicleta de oras, dar ma tot gandesc la infrastructura si imi dau seama ca un mtb e mai bun pt Buc. Probabil ca imi voi lua si una de oras, dar voi pedala cu mai mare atentie.
      In fine, ideea e ca nu trebuie facuta o diferentiere intre posesorii de biciclete, important e ca lumea sa pedaleze pe orice tip de bicicleta. Asa o sa fim si mai multi, iar schimbarile vor continua :)

  • Reply
    Biciclop
    23/01/2014 at 13:13

    Ce alte motive am mai auzit si noi: 1. cainii; 2. “nu vreau sa transpir”; 3. “ar trebui sa port casca, dar nu imi place cum imi sta cu ea” (serios); 4. “mi se pare prea scumpa o bicicleta” 5. nu am unde sa o parchez

  • Reply
    Andreea
    24/01/2014 at 16:55

    Imi este rusine sa recunosc ca am aproape 27 de ani si nu m-am dat in viata mea pe bicicleta. Imi este frica ca o sa imi rup mainile cand o sa invat sa merg.

    Pe panoul visurilor mele am pus poza cu: vreau sa invat sa merg pe bicicleta si sa imi iau una … dar ca o “gaina” ce sunt, tot aman si gasesc tot felul de scuze sa “nu acum”.

    As vrea sa am si eu in grupul meu de prieten iubitori de biciclete … poate ei nu m-ar lasa pana nu as face-o si pe asta.

    Sincere felicitari pentru pasiunea ta si apelul tau catre autoritati!

    • Reply
      bogdan
      28/12/2014 at 19:28

      La primavara spune pe orice grup de biciclisti de pe facebook ca nu stii sa mergi si ca ai vrea sa inveti ;) Sunt convins ca te va ajuta cineva(evident,fara vre-un interes)! :) Exista si scoli pe bani,dar sincer, nu cred ca suntem o comunitate de dubiosi. Se gasesc oameni foarte ok la tot pasul :D (nu zic ca suntem perfecti,avem si noi uscaturi,ca orice grup)

      P.S. Nu o sa iti rupi nimic pt ca nu vei merge din prima cu viteza.In cel mai rau caz faci cateva julituri care se duc repede :P Poti chiar sa iti iei protectii pt genunchi si coate la inceput(ceva basic,nu foarte scump pt ca nu o sa le folosesti prea mult)

  • Reply
    Dorin
    25/01/2014 at 23:11

    Stai putin, mai astepta un an sau 2 , se scumpeste benzina si ceva imi spune ca acel 1% va fi 2-3 %, mai punem cate 1% pentru bicicletesi, skate-uri, longbord-uri si cred ca ajungem la o alta parere.
    Zic si eu, desi e posibil descris de mine va fi ceva mai lent…

  • Reply
    Cum ar trebui să fie bicicleta ideală? | Ariel Constantinof Blog
    03/09/2014 at 18:18

    […] La începutul lui 2014 scriam un articol în care-mi “explicam mie” de ce bucureștenii încă nu prea cochetează cu …. Sper ca încet-încet cele 5 motive pe care le-am găsit să […]

  • Reply
    Tiberiu
    28/12/2014 at 13:54

    Iarăși interpretăm legea greșit.

    Am atenționat de nenumărate ori, o mai fac o dată: parcarea pe trotuar este universal și absolut ilegală indiferent cât spațiu lași liber, atât timp cât nu este semnalizat altfel prin indicatoare sau marcaje.

    Art. 72 alin. 7 din OUG 195/2002 (Codul Rutier) – “Este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lăţimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziţia pietonilor trebuie să fie de cel puţin un metru.”

    Deci aia cu lăsat un metru liber se aplică DOAR dacă sunt indicatoare sau marcaje care arată că se poate parca pe trotuar. Altfel, nu ai voie să te sui cu mașina pe trotuar, nici măcar cu o roată pe bordură!

    Faptul că poliția nu ridică toate mașinile din București și toată lumea merge pe burtă în privința asta este pentru că nu avem locuri de parcare și autoritățile nu vor să-și pună populația în cap…

    • Reply
      Ariel
      28/12/2014 at 15:11

      Nu știam asta. Bine de știut. :)

  • Reply
    bogdan
    28/12/2014 at 19:05

    Daca-mi permiti,adaug ca multi nu merg cu bicla de frica transpiratiei. Pt ca stii tu,e greu sa iei niste servetele umede la tine,un prosop,un tricou si un deodorant.. Sau in cazul colegilor mei de munca,e greu sa petreci 2 minute sub dusul pe care l-a trantit firma fix pt asa ceva.

    Cat despre “Bicicleta este pentru săraci.”,nu ma deranjeaza DELOC afrmatia.Lasa sa fiu eu sarac si tu prost.La sfarsitul zilei eu voi fi parcurs distanta din Drumul Taberei pana la Muncii dus intors in 50-60 minute(cu distractie,cu pastrat conditie fizica, etc.) si tu vei fi stat ca fraierul de 2,3 ori mai mult la semafoare.
    In plus, mi se pare absolut hilara treaba asta in conditiile in care o cursiera cu 105 pleaca de la 6000 de lei.Dar din moment ce prin oras merg pe un jaf cumparat de pe la metro acum 10 ani, imi accept catalogarea!Cu cea mai mare placere!! :))

    P.S. Din ce vedem in jur,putem spune cu siguranta ca masina e cea pt saraci(cu duhul!!)

  • Reply
    Auras Mihaiu
    29/12/2014 at 15:01

    În ziua de azi bicicletele nu prea mai sunt ieftine. Așa că nu sunt pentru săraci.
    Când mi-am luat prima biciletă, pe la 13 ani (când îmi era frică să nu mă prindă poliția pe DN), au dat ai mei 190 lei (mult pentru ei).

    Acum, pe a doua bicicletă am dat muult mai mult.

  • Reply
    mihaela
    30/12/2014 at 09:27

    Alte motive: exclus mersul pe bicicleta la munca pt ca: transpir, imi umplu hainele de o gramada de praf, ajung cu fata plina de murdarie ( din aer) si risc sa ma calce masinile care sunt buluc pe bulevarde si merg ca nebunele.

  • Reply
    Vrem un oraș pentru oameni! - Ariel Constantinof Blog
    01/09/2015 at 10:15

    […] 1. 5 motive pentru care bucureștenii nu se urcă pe biciclete […]

  • Reply
    sorin
    01/09/2015 at 20:42

    Si pentru ca sunt multi puturosi ! Celelalte sunt doar pretexte : ai pana , mergi cu “bicla” pana se taie cauciucul, se rupe lantul, pfuiii , greu se intampla asta (folosesti bicicleta pe post de trotineta). Nu te vei apuca in strada sa centrezi roata dupa ce ai dat intr-o groapa sau sa schimbi sabotii de frana asa ca, incetisor urcati pe “bicla”, bagati plimbari si daca se rupe in doua, bicicleta, luati alta si continuati. Daca mai vreti solutii va stau la dispozitie.

  • Vezi alte comentarii:

    Comentează