Interesant

Frumusețea conceptului de crowdfunding

Frumusețea conceptului de crowdfunding

Zilele trecute am tinut o mică prezentare despre crowdfunding în Bulgaria, într-o tabără internațională. Mi-am numit workshopul “How to kickstart your project” și am fost uimit de numărul mare de oameni interesați de conceptul de crowdfunding. Ca idee, în tabăra unde am ținut prezentarea nimeni nu era obligat să participe la workshopuri – și totuși am avut parte de un public numeros. :)

Printre cei mai interesați au fost grecii și sârbii. Grecii susțineau că la ei în țară-s discuții foarte mari care spun că conceptul de crowdfunding este ilegal. Ciudat, nu?

Am vorbit despre experiența mea cu publicarea cărții mele prin crowdfunding, atunci când am cerut 2000 de lei ca să printez 150 de cărți și m-am ales cu ei în doar 24 de ore.

Până la finalul campaniei (care ținea o lună) am ajuns la 4000+ lei din partea a 65 de “susținători”.

Eu-s un exemplu mic, desigur, există exemple incredibile de “succes în/cu crowdfunding”. Un exemplu ar fi aici.

În fine, ideea este că după ce-am vorbit despre experiența mea și ce sfaturi am eu de oferit când vine vorba de o campanie de crowdfunding ce are loc pe o platformă de crowdfunding, le-am arătat și o direcție “alternativă” în care se pot duce lucrurile.

Și așa am ajuns să le vorbesc despre ce-au făcut doi prieteni, artiști (să zicem graficieni, eu le zic artiști), care aveau niște idei de tricouri … Dar e super-complicat să-ți faci un magazin de tricouri, asa, pur și simplu, brusc.

Ai nevoie, pentru început, de un stoc de tricouri … de diverse mărimi, cel puțin, ca să nu zic că ar fi bine să ai și diverse culori. Apoi trebuie să le printezi, preferabil, într-un număr cât mai mare ca să obții un preț foarte bun per bucată.

Apoi trebuie să ai unde să le depozitezi și abia apoi poți să începi să le vinzi.

Dar ei au făcut ceva complet diferit – și anume un fel de campanie de crowdfunding per produs.

Acum 2-3 săptămâni au lansat un model de tricou și au anunțat că el poate fi pre-comandat până la o anumită dată. Apoi toate pre-comenzile sunt printate, pregătite, ambalate și livrate. Ce-i în București ajunge cu Tribul, logic, nu?

Frumusețea conceptului de crowdfunding

Plata s-a făcut doar online, fără ramburs și, cum scrie și pe site-ul lor și-mi place la nebunie, n-au dat nici “pe datorie”.

Deci plata s-a făcut doar online pentru că doar așa puteau obține banii necesari pentru producție.

A durat 2-3 zile producția, ambalarea și livrarea și au avut parte de 30 de comenzi. Iar asta au reușit doi oameni pricepuți și pasionați de desenat… care n-au treabă, în general, cu “afacerile”.

Frumusețea conceptului de crowdfunding

Modelul cu care s-au lansat nu se mai poate comanda acum căci, desigur, nu au un stoc făcut și este foarte complicat ca pentru fiecare comandă primită să te duci la furnizor și să plasezi o comandă. În plus, costurile-s mai mari dacă faci bucăți puține… Dar uite-l pe mine, în poza de mai sus. :)

Acum au lansat un alt model care poate fi găsit aici. Eu îl am deja. Este ediție limitată și nu vor să facă doar 100. Mai sunt 67. Și doar 5 zile de comandă. Și dacă ai citit până aici vei putea folosi voucherul “arielu” care-ți oferă 10% reducere.

Desigur, există oameni care zic că tricoul este scump, că în alte părți găsești mai ieftin, că bla-bla. Dar nu asta-i ideea. Ideea este că printr-un astfel de proiect și prin metoda crowdfunding-ului oamenii pot susține financiar artiștii din ziua de azi – artiști a căror muncă o apreciază, desigur.

Mai multe despre Vandal găsești aici.

Iar asta-i frumusețea internetului și frumusețea conceptului de crowdfunding…

Devine tot mai ușor să faci bani din pasiunea ta în ziua de azi, ceea ce este excelent.

PS: ultimul episod din Trei idei e filmat în tricoul Vandal. :)


Dă mai departe dacă ți-a plăcut și abonează-te prin e-mail dacă vrei să fii la curent cu tot ce scriu pe viitor:

S-ar putea să te intereseze

11 comentarii

  • Reply
    Vali
    18/05/2015 at 19:42

    Pai, crowdfundingul e ilegal (sau legal la limita) si la noi.
    Donatia cu sarcini trebuie incheiata ca act autentic (la notar) – who does that irl? Donatiile ca inscriere intr-un proiect se considera constituire de asociatie (persoana juridica) si sunt reguli si pentru alea pe care nimeni nu le respecta. Ca fapt divers citeste TOS-ul de pe Kickstarter ca sa vezi cam cate reguli se incalca in mod curent – si ala e dupa dreptul american care e mult, mult mai permisiv decat la noi.

    • Reply
      Ariel
      18/05/2015 at 19:46

      Asta se întâmplă și cu marele scandal pe care-l trage UBER-ul după el… Trăim vremuri interesante și trebuie să ne adaptăm, cred eu. Și lucrurile se întâmplă încet-încet.

      Cât despre legalitate – uite, cel puțin la exemplul dat de mine tu faci o cumpărătură online cu termen de livrare la data cutare. Nimic diferit. :)

      • Reply
        Vali
        18/05/2015 at 20:11

        Da, legislatia trebuie sa se adapteze la realitatea de azi.
        Mi-ar fi placut sa avem acces la retelele mari de crowdfunding cum e kickstarter, vad ca proiectele romanesti de acolo sunt listate prin artificii de genul deschiderii de firme in strainatate, sau mai simplu, inregistrate de prieteni straini. E la fel de enervant ca notificarea aia ‘not available in your country’ de pe youtube ;)

        • Reply
          Ariel
          18/05/2015 at 20:12

          Da, din păcate acum sunt folosite astfel de metode. Dar sunt sigur că dacă cineva are un proiect bun și dorința de a face ceva – acest fapt nu o să fie un impediment pentru el. :D

  • Reply
    Dragos
    19/05/2015 at 11:42

    Orice initiativa care presupune sustinerea artistilor e de milioane. Ca e legal sau nu, cred ca la capitolul asta avem subiecte mai delicate de dezbatut in niciun caz crowfundingul.

    • Reply
      Ariel
      19/05/2015 at 17:23

      :D #rezonez #deacord

  • Reply
    IQ
    19/05/2015 at 23:31

    Auzi, dar poate niste date fiscale gasim si noi la vanzatorii de tricouri? Un numar de prelucrare a datelor personale? Nu de alta, dar nu-mi place sa-mi arunc datele personale pe toate site-urile si serverele despre a caror securitate nu stiu nimic. Iar daca platesti cu cardul, cine iti garanteaza ca se respecta prevederiile legale in vigoare, de vreme ce nici nu stii daca / cu ce firma ai de-a face?

    • Reply
      Ariel
      21/05/2015 at 15:14

      True, true, but they start small these days.

      Eu când am început Tribul nici nu aveam firmă sau ONG. N-aveam nimic, eram 100% “la negru”. Dar nu pentru că voiam să lucrez la negru, ci pentru că a durat enorm până am avut asociație ca să fiu legal și pentru că voiam să încep odată. Uimitor de mulți oameni n-au avut nimic împotrivă să mă plătească “la negru”. E incredibil câți oameni și azi insistă că ei nu vor să le facem factură. Pe motiv că “oricum n-am ce face cu ea, ia banii așa”. Și nu, nu cer niciun discount – efectiv nu vor factură.

      Pe internet există o mare problemă de încredere, sunt de acord. Iar în site-ul lui Mark n-ai încredere instant. Ai perfectă dreptate. D-aia am și tras de el să facă o pagină cu mai multe detalii. Tu ai fost un șut în fund în plus pe tema asta.

      Uite pagina aici: http://vandal.club/despre-vandal.html

      Să ne zici cum ti se pare. :)

      • Reply
        IQ
        21/05/2015 at 20:53

        Asa mai merge :)…

  • Reply
    Tu ce porți la Electric Castle? - Ariel Constantinof Blog
    06/06/2015 at 09:43

    […] prietenii de la Vandal Club am scris recent aici. Ziceam că pentru a vinde tricourile pe care le produc, se folosesc de conceptul de […]

  • Vezi alte comentarii:

    Comentează